perjantai 1. kesäkuuta 2012

Rennot festarit

Mulla on ollut vähän inspiraation puutetta tässä blogin kirjottamisessa, kun ei mun elämässä ole tapahtunut mitään. Tai siis on, paljonkin. Mutta Isoveljen antamaa salatehtävää en oikein voin vielä avata yleisölle, tuotannosta puhuminen kun on kiellettyä ja päiväkirjahuoneen asioistakaan ei saa puhua. Nykyäänhän mä oon isoveljeni kanssa niin hyvissä väleissä, että mulla ei oo enää tarvetta rikkoa sääntöjä. Mitähän muuta mä oon tehny mistä vaikka voiskin kertoa? Isä osti mulle synttärilahjaks polkupyörän ja oon pyöräilly, mitä nyt just hetki sitten olin viikon kuumeessa nii vähän tais jäädä nekin ajamiset. Sit mä oon käyny uusimassa mun geelikynnet. Nykyään ne on pinkit. No voi että kun kiviäkin kiinnosti. Tajuutte varmaan, että en oo jaksanut kirjottaa pariin viikkoon mitään siitä, että teen jotain mistä en saa puhua tai myöskään siitä että en oo oikeestaan tehnyt mitään mainitsemisen arvosta.

Mun toukokuu hurahti aika äkkiä ohi ja yllättäin huomasin että puihin oli kasvanu lehdet. Aika kesästä, sanoisin. Ja mikäs onkaan parempi idea alottaa kesä ku rynnätä ekoille festereille mitä löytyy, varsinkin kun sinne on koottu melkeen kaikki hyvät artistit samaan tapahtumaan, ja hintakin oli... en mä ees tiiä, menin vähän halvemmalla ;) Kyseessä siis Rentofest Vantaan Hakunilassa 25.-.26.5. Kivaa kun on festarit sen verran lähellä kotia, että pääsee päivien välissä kotiin nukkumaan eikä tarvitse säätää maksullisia majoitusratkasuita, tällä köyhällä opiskelijalla kun ei oikein ole varaa.

Perjantaina festarit alko klo 17, me nyt vähän missattiin siitä alusta se Joni, eli siis Juno. Redramaa kuunneltiin festarialueen ulkopuolelta niityltä, mihin olikin kerääntynyt paljon ihmisiä nauttimaan ihanasta kesäpäivästä ja hyvästä musiikista, ihan ilmaiseksi. Siellä oli jopa eräs söpö poika juhlimassa sen 19v.-synttäreitä ja se tuli kysymään multa et oonko mä BB-Tanja. Vastasin myöntävästi, onnittelin ja käskin pitämään hauskan päivän. Kun saatiin vihdoin siideripullot tyhjennettyä, pystyttiin siirtymään festarialueelle.

Jos mun pitäis listata viisi lempiartistiani, eräs niistä on Asa, aiemmalta nimeltään Avain. Wikipedian mukaan: "Asan sanoitukset ovat olleet ensimmäisestä levytyksestä lähtien vasemmistolaisia. Hänen aiheitaan ovat olleet poliitikkojen ja valtapuolueiden homogeenisuuden kritisoiminen, sodan ja eriarvoisuuden vastustaminen sekä Helsingin lähiöiden elämäntavan kuvaaminen". Eli siis toisinsanoen, poliittisesti kantaa ottavaa rap-musiikkia. Jeeeeeeesss <3 Tunnetuimpia kappaleita esim Punainen tiili ja Roihuvuori, molemmat kuultiin tänään. Koska hankin just piilarit, tajusin myös tänään, et ei helvetti sen lisäks et Asal on helvetin hyvät riimit, nii sehän on siis myös ihan helvetin hyvän näkönen ;)

Seuraavana Raappana. Mä en oikeestaan ees koskaan oo menny tietosesti varta vasten kuuntelemaan kyseistä artistia, mutta jotenkin mä aina mystisesti löydän itteni sieltä lavan edestä heilumasta. Ja kaikki biisitkin on tuttuja, kun jotenkin niillä livekeikoilla on tullut käytyä. Ehkä asiaan vaikuttaa suuresti se, että mun paras kaveri on Raappana-fani. Eli luultavasti tuun reissaamaan Raappanan perässä Maasta maahan vielä monta kertaa tulevaisuudessa...Mut silti. Mua jäi jotenkin tökkimään, että jos meilla on festareilla sekä Asa että Raappana ja ne vielä esiintyy peräkkäin, niin miksi, siis miksi ne ei voi vetää meille yhessä Huojuvat Puut?!
Sitten mun siskokin tarttui mukaan festariseurueeseenmme iloiseen. Ja kaikki jotka tuli ihmettelemään mua "BB-Tanjana", niin esittelin niille myös "BB-Heidin", kävihän sekin BB-talossa taputtamassa mua olkapäälle ja syömässä suklaata, eli yhtä suuri nähtävyys kun mä :D

Jukka Poika lavalle. Ekana tein huomion, että jätkä näytti jotenkin paljon siistimmältä ku mitä mä oon aikasemmin sitä keikoilla nähny. Ja se veti jopa mulle omistetun biisinkin, Pläski :D Hahaa, ja tietenkin me kuultiin myös Silkkii, on muuten nätti biisi, jopa mun poika tykkää siitä... Itse otin kuvia keikasta. Mulle tuli vähän tyhmä olo, kun huomasin että jonkun kamera siellä katsomossa ei kuvaakkaan lavalle, vaan mua. Kyllä mä ainakin pidän Jukka Poikaa kuvauksellisempana kun itseäni, ja sen musiikkikin on vähän parempaa kun mun Maijan karitsa, no fetissinsä kullakin... Jukka Pojan keikasta jäin miettimään, että vaikka aikataulu olisi kuinka vartin myöhässä ja Paleface kuinka olisi illan pääesiintyjä, niin minkä helvetin takia sen lavasteet on pakko pystyttää Jukka Pojan alottaessa, varsinkin kun lavasteiden pystytykseen kului aikaa yhteensä melkeen minuutti?!
Keikkojen aikana lavan edessä yleisössä ihmiset heitteli sellasia sinisiä puhallettavia palloja toisilleen. Mun mielestä ne oli ihan liian tylsiä yksvärisinä, joten päätin siihen yhteen kirjottaa "Terkkuja kaikille, Terveisin Tanja!" tai jotain muuta yhtä olennaista. Jostain syystä musta tuntu, etten kovin pitkään nähny mun nimmaripalloa pomppimassa yleisössä.

Sisulla oli Uuden Sisu Kipinä -pastillin mainostustempaus, missä kaikille halukkaille, kuin myös mulle, spreijattiin Sisu-tatuointi iholle. Olin siis koko päivän kävelevä Sisu-mainos. Hehee, mun uus tatuointi :D Sit oli aika siirtyä anniskelualueelle. Mun oli nyt siis ihan pakko ottaa karpalolonkero, kun se sopi mun paidan väriin :D
Viereinen pöytäseurue löi vetoa keskenään siitä oonko mä BB-Tanja, ja kyllä mä taisin olla. Ja mun nimmaripalloki löyty, senkin pallovarkaat :D Vedon voittaja tais tarjota mulle toisen karpalolonkeron, mutta sniikkasi karkuun kameran valokeilasta kun ei halunnut pärstäänsä mun blogiin, kiitos silti lonkerosta :D
Seuraavaksi lavalle kipusi Paleface. Ilta alkoi pimetä ja tunnelma lisääntyä. Silti mä ihmettelen, et millä ihmeellä kukaan kuvittelee, et mun iholle (eli tisseille ja perseelle) saa tulla ihan vaan siks et mulla on kivaa ja biletän katsomossa. Vetämättä kilareita, opastin kyseisen herran suksimaan kuuseen. Keikan alussa mentiin seisomaan takariviin, mutta jotenkin aina siitä meidän edestä kummasti vapautui tyhjää tilaa, ja keikan lopussa oltiinkin jo eturivissä. Kelpaa! On se Karri vaan niin ihana seistessään yksin kitaran kanssa lavalla ja Helsinki - Shangri-la <3
Sitten olikin aika lähteä kotiin. Onneksi Hakunilasta kulkee julkinen liikenne keskustaan. Sitä vaan sai odottaa muutamia hetkiä, ja eiköhän se sama kaveri Palefacen keikalta tullut taas lähistölle harkitsemaan, josko nyt ois vähän otollisempi aika lähetyä mun tissejä. No, eipä tainnut olla vieläkään. Voi poikaparkaa, kyllä sillä pärställä luulis saavan, vielä kun sais käytöksen ja sosiaaliset taidot kuntoon... :D Itse matkustin kotiin, toivotin pehmolelulehmälleni hyvää yötä ja kävin nukkumaan, että jaksaa huomenna taas rehata :)

Seuraavana päivänä oli eilisen tapaan ihan hullun kuuma sää, ja koska olen niin köyhä, että omistan vain yhden tuubitopin ja yhet kaprileggingsit, olin sitten tänään samoissa vaatteissa kuin eilen. Festarit alkoivat jo 14. Minä ja seurueeni missattiin Vilttiketju. Jaresta ja VilleGallesta kuultiin festarialueen ulkopuolelle vaikka mitä ja sisään ehdittiin kuulemaan Häissä. Tulin, näin, koin ja ihan hyvä näin.
Tässä vaiheessa päivää festarialueella oli sen verran vähän ihmisiä, ettei tarvinnut mennä ihan lavan eteen nähdäkseen, vaan keikkoja pystyi seuraamaan vajaat parikymmentä metriä lavasta maassa istuen. Oli niin lämmin ilma, että ihan uuvutti tää auringon otto. On se siis vaan niin rankkaa istua maassa ja ottaa chillisti. Kyl tää kesän vietto menee ihan työstä, joten empä taidakkaan koulusta valmistuttuani edes hakea töitä, muutenkin niin kauheen rankkaa :D

Tervakoskelta en aiemmin tiennyt kuin Puuhamaan. Nyt tiedän sieltä tulevan myös Veljenpojat. Salee oon nii tyhmä, et Suomessa on kaks Tervakoskea ja päden tässä nyt taas asialla mistä en taas tiedä yhtään mitään. No, Erittäin hyvä show kuitenkin.



Seuraavana Teflon Brothers. Sainpa nilltä hyvän idean, että kun mä valmistun viikon päästä työttömäks, nii jos ei mulla oo rahaa mennä juhlistamaan tapahtumaa baariin, nii aina voi kerää kolehdin ja ostaa Tolu-pullon impattavaks nii siitä se ajatus sitten lähtee ja takas ei tuu...



Sit lavalle tuli Juju. Kirjottaisin tähän nyt jotain hiphei hauskaa, mut en nyt oikeesti keksi mitään mut joo oli hyvä ja joo ja ihan kohtuu symppis DJ ja joo mä meen ny hakee mun massit ku ne Kuuluu mulle. Tai no ei mul oo pokkaa, valtio, ex-työnantaja sekä koko muu vitun yhteiskunta jää mulle velkaa, edelleen.
Lord Estin keikkaa me tsiigailtiin anniskelualueelta. Reggaerekka käytiin kuuntelemassa lavan edessä, harmi vaan et siitä jäi puuttumaan se paras, eli Petrin osuus.
Tässä nyt tuli vaan sellanen pieni ongelma, et koko festarialueella ei toiminu electronit, ihan ku mul siel tilil mitää rahaa enää oliskaan. Me käännettiin tää ongelma hyväks, ja lähettiin Lord Estin jälkeen käymään festarialueen ulkopuolella Alepassa. Ostamassa lisää brenkkua. Samalla päästiin todistamaan, kun narkkari käänsi Alepasta repullisen kaljaa. Myyjä soitti poliisit. Asiakas käveli Alepan taakse, otti paidan pois päältään, ettei täsmäisi enää tuntomerkkeihin ja jatkoi matkaansa. Niin mekin. Musta tuntuu, että poliiseilla kesti yli parikyt minuuttia tulla paikalle. Kohtuu jännää, et niillä on aikaa partioida ja ajella ympyrää ja sellasta, mutta just sillon kun joku niitä tarttis nii ei näy missään. Varmaan oli jonoa donitsikojulla ;) No, samapa toi mulle. Join siiderini ja menin takaisin festarialueelle. Portilla meille kuittailtiin jotain siitä, että kestikö meillä tosiaan yli tunti käydä automaatilla. Niin, no mulla ei todellakaan oo hajuakaan (edelleenkään) että missä päin Hakunilaa on automaatti, eli todettiin vaan että joo, kyllä meillä kesti :D

Urheillessamme Alepalle ja takaisin tunnissa missasimme Pojun keikan, mutta festarialueen ulkopuolelle asti kuului, että Poika saunoo ihan ilman meitäkin.

Seuraavaksi Tanjan hymy nousi korviin ja vähän sen yli. Steen1 & Orkestra. Okei, pakko myöntää et siin Orkestras nyt ei ollu mitään sen kummempaa, ehkä vähän vaihteluu päivän musagenrelle, mut siis Steen1, tai Christensen. Tai Seppo Lampela. Tai ihan mikä vaan. Siis niiiiiiiiiin hyvä. Mä alussa mainitsin, että jos mun pitäis listata muutama lempiartisti ja Asa ois yks niitä, niin tää ois ehdottomasti toinen. Sanotukset nii karun aitoja ja kertoo valitettavasti oikeesta elämästä, esim. Pikkupirihuora tai Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja, joista jälkimmäinen kuultiin tänään. Ja friikein hetki tais olla kun se veti pätkän siit Veri vetää itään ja mä seison lavan edessä aurinkolasit päässä ja tajusin olevani melkein sukua julkkikselle ;) Mutta enpä taida tätäkään lausetta avata kellekkään yhtään enempää. Steen1 lopetti Terroristiin, ja me suunnattiin anniskelualueelle.

Anniskelualue tais olla vähän tyhmä veto, koska ei meillä kuitenkaan ollu enää rahaa, joten pyörittii siel läpäl jotai ympyrää ja suunnattiin sit takas muun yleisön joukkoon lavan eteen. Silleen semi tyhmä idea poistuu lavan edestä, koska Petri olikin näköjään sen verran suositumpi kun kukaan muu esiintyjä koko festreilla, et sinne eturiveihin ei niin vaan mentykkään. Tosi sinne ois voinu rynnii, mut ei tää mulle niin tärkee juttu oo, joten tyydyttiinpä ihan läpällä kirjottelemaan yleisön joukossa pomppiviin palloihin "BB-Tanja <3 Petri" :D Huomatkaa, että käytän monikkoa kun puhun itsestäni. Ja joo, Petri on kyllä siinä hyvä esiintyjä, et se saa yleisön innostumaan ja osaa ottaa sen huomioon. Se osaa kattoo hottista bikini-muijaa silmiin ja näyttää sille peukkua, niin koko keikasta tulee katsojalle henkilökohtasempi, eli siis Petri saa oikeesti koko yleisön haluamaan huutaa niin kovaa ku jaksaa, taputtamaan niin kovaa ku osaa ja hyppimään niin korkeelle ku pienistä jaloistaan pääsee. Okei, sit ollaan kehuttu. Pakko antaa kritiikkiäkin. Vaikka Vantaa on Vantaa, Vantaalta loppuu sähköt ja Vantaa on muutenkin ihan Vantaa, niin minkä takia pitää vetää encorena samat biisit uudelleen? Siis miks pitää poistuu lavalta ja tulla takas vetämään Selvä päivä ja Märkää uuestaan? No, kai tässäkin on taas joku helvetin hyvä selitys, mitä mä vaan en pienillä aivoillani voi ihan ymmärtää. Mut hei, vinkki ens kertaa varten: jättäkää toisinnot välistä ja vetäkääkin yllärinä Vitun suomirokki ja Poliisi on kiva, ja ennen ku poistutte lavalta, niin Mee vittuun Petri ;) Koska mähän siin fanitan Petrii siks ku kerran olin 12v ja sen riimit oli niiiiiin hyvii, harmi ettei ne enää soi missään, ehkä liian rajuu matskuu nykyajan 12-vuotiaille, tai sit on vaan huomattu, että on parempi, että mun kaltasia häiriintyneitä idiootteja ei tuu enää yhtään lisää :D Jossain vaiheessa keikkaa kun mä aloin pukea paitaa mun toisen paidan alle (älä kysy), niin mun vieressä oleva tyttö kysyi multa, että aionko mä näyttää tissit. Mä totesin, et ne on jo niin nähty juttu et ehkä mä jätän tällä kertaa väliin... Ja niistä lempiartisteista. Petri varmaan kuuluu niihin myös. Toki jossei se ois tehny muhun lähtemätöntä vaikutusta kaksitoista vuotta sitten, ei se siihen enää pelkästään noilla uusilla biiseillä pystyis. Silti sanon mielelläni hyvästit selvälle päivällä ja laitan tunnarini soimaan ja volat kaakkoon.
P.S. Arvaa mikä mul on puhelimes soittoäänenä ;)

Festarit loppu, etsittiin kavereitten kanssa toisemme ja ajettiin autolla kotiin. Illan kruunasi tietenkin poliisiratsia kehä 1:llä, idästä tullessa vähän ennen Leppävaaraa. Ratsia sitoi varmaan 8 partioo, eli nyt selvisi, miksei kenelläkään ollut aikaa ottaa Alepa-varasta kiinni.
Mainittakoon vielä, että kuljettajamme puhalsi nollat. Ja ei, itse en ollut ratissa, vaan takapenkillä Johannan kanssa pelleilemässä.

Pääsin turvallisesti kotiin. Kiitokset osanottajille.


Festariterveisin, Tanja

2 kommenttia:

  1. Ei haittaa vaikka et usein kirjottelisikaan blogiin, koska teet aina niin ihanan pitkiä postauksia ja niitä on aivan ihana lukea! Innolla taas odottelen seuraavaa. :)

    VastaaPoista
  2. Oho, oletpa hoikistunut bb ajoista! Tsemppiä kovasti! Löysin just blogisi ja aion lukea jatkossakin ;)

    VastaaPoista