maanantai 6. elokuuta 2012

Jääkaappi

Jääkaappini hajosi. Mitään ihmeellistä siinä ei sinäänsä oikeastaan ole, mutta koska minua raivostutti ihan hulluna koko jääkaappi (tai oikeastaan jääkaapittomuus) ja koska minulla ei ole elämää, olen angstannut jääkaapistani liian monta kertaa facebook-seinälleni, joten oikeastaan jääkaappini lasketaan jo melkeinpä julkisuuden henkilöksi.

Ensimmäisen kerran taisin päivittää Facebookkiini jääkaapistani 14.6. "Sulatan jääkaappia. Taitaa sekin olla rikki ku takaseinäs on 10 senttii jäätä :D Tervetuloa Espoon kaupungin vuokra-asuntoon! :D" Ja siinä vaiheessa jääkaappini asteluku oli jo noin 13 astetta, missä nyt sinäänsä ruuat jotenkin säilyvät, mutta oikeasti kun siellä pitäisi olla asteita vain 4. Jos jääkaappia käänsi kylmemmälle, jäävuori vain suureni, jos sitä käänsi hiljemmalle, jääkaappi lämpeni. Sain jääkaappini sulattettua ja jätin sen pariksi päiväksi vielä virrat poissa ovet auki kuivumaan, että jääkaappi voisi sitten aloittaa helposti uuden elämän parin päivän päästä...ja ilman taka-osan jäätikköä.

Kun laitoin jääkaapin seuraavan kerran seinään, ei lämpötila mennyt missään vaiheessa alle 16 asteeseen. 19.6. kävin kaupassa ja ostin ruokaa, kotiin tultuani totesin, ettei pakastinlokerossakaan ole pakkasta, joten päivitin Feissariini "Ei mun pakastin sit toimikkaan, nii pitää varmaa paistaa 600g kanasuikaleita ku ne menis tänää vanhaks ja sit syödä litra jäätelöö täs illan aikana... Kalapuikot nyt saa jäädä sinne kaappiin sulamaan ihan sama..." Pakastimen lämpötila pyöri siinä +1 ja -1 välillä.

Seuraavana päivänä kyselin Facebookissa "Voiks rasvattoman maidon pakastaa?" Kun päiväni ei lähde käyntiin ilman aamukahvia ja kahviini tarvitsen tietenkin maitoa. Maitopurkkia säilyttelin toisinaan pakastelokerossa, mutta jos sen olisi jättänyt sinne koko yöksi, olisi se aamulla ollut jäässä. Ja toisaalta jäätynyttäkin maitoa on aika vaikea kaataa purkista kahviin.

Kun totesin, ettei jääkaapista tosiaan ollut enää mihinkään, aloin soittelemaan vuokranantajalleni Espoonkruunulle, josko voisin saada uuden jääkaapin. Seuraavan kerran avauduin Facebookkiin myöhemmin samana päivänä: "Ei jumalauta nyt ihan oikeesti jos mä soitan mun vuokrayhtiön puhelinvaihteeseen, nii helvettiäkös ne yhdistää sen puhelun mun isännöitsijälle eikä kerro sitä numeroo mihin ne sen yhdistää. Sit ku sielt ei vastata, nii mä joudun soittamaan joka vitun seuraavan kerran sinne samaan vitun vaihteeseen et voitteko yhdistää sille isännöitsijälle! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRGGHHHHHHHHHHHHHH!!!!! Nimimerkillä: vuotava lavuaari ja jääkaappi 16 astetta..."

Koska mulla ei ole elämää, jatkoin samaa avautumista parin tunnin päästä "Ennen omistin jääkaapin pakastinlokerolla. Nykyään omistan kylmäkaapin jääkaappilokerolla. Voi blaaaah...."

Seuraavana päivänä sain isännöitsijäni kiinni. Koska oli Juhannusaaton aatto, hän kysyi pahoitellen, pärjäänkö mitenkään Juhannuksen yli kun hän ei ollut varma, saako jääkaappitehtailijaa saman päivän aikana kiinni ja Juhannuksena nyt kun kukaan ei kuitenkaan ole töissä. Onneksi olin Juhannukseksi lähdössä landelle, joten sikäli en tarvinnut kotona jääkaappia. Totesin isännöitsijälleni, että kai se on pärjättävä kun olen viimeiset pari viikkoa jo pärjännyt. Isännöitsijä lupasi, että jääkaappiasentaja soittaa mulle tänään, huomenna tai sitä seuraavana arkipäivänä sopiakseen jääkaappiasennusajan.

Koska jääkaappi ei edelleenkään toiminut, meillä ei säilynyt kotona mikään, mitä voisi laittaa leivän päälle, joten söimme siis aamupalaksi kaurapuuroa veteen keitettynä. Kirjoitin Facebook-seinälleni: "Ku mul ei nyt oo jääkaappii nii ei tääl säily mikää ruoka. Lupasin pojalle et se saa syödä lounaaks hampurilaisen jos se syö sen äitin tekemän pahan makusen aamupuuron loppuun. Okei, käytii Mc:ssä. Hyi vittu tää Nacho-salaatti on perseestä. Mä olin olettanu et tää ois joku kind of vanha Fiesta, mut siis...hyi vittu!! Onneks mun perheen toinen osapuoli oli tyytyväinen ruokaansa, ja viel enemmän tyytyväinen tohon muovihamsteriin joka sielt laatikosta tuli..."

Palattuani kotiin Juhannuksen riennoista, 25.6. kirjoitin Feissariini seuraavaa: "Nyt viel lisää jääkaappipäivitystä: Kävin kaupassa. Olin poissa kotoa ehkä reilun puol tuntii. Sillä aikaa mun postiluukusta oli tipahtanu lappu 'Yritimme käydä huoneistossasi asentamassa kylmälaitteen, et ollut kotona. Voit sopia uuden ajan soittamalla numeroon blaablaablaa...' Siis minkä vitun uuden ajan ku en oo ikinä sopinu ensimmäistäkään, vaan NIIDEN PITI SOITTAA MULLE että ne voi kysyä multa millon oon kotona ennen ku ne tulee soittelemaan ovikelloja. Siis vittu!! En sit näköjään saa jääkaappia, ainakaan tänään... Haistakaa kaikki vittu mun kanat on pilaantunu, juusto sulanu, margariinin säilyvyydestä lämpimässä ei oo takeita ainakin se maistuu paskalta ja noi jääkaappisäilytettävät reseptillä saatavat silmätipat on varmaan käyttökelvottomia...no vittu en ois mitää silmätippoi tai ruokaa tarvinnukkaa vittu-saatana-perkele-jääkaappi-angst!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vedän kilarit."

Ja vähän myöhemmin kävin vielä pohtimassa päivitykseni alle "Sit sellanen juttu et vois kyl vaik irtisanoo ton sähkösopimuksen ku tääl on valosaa ilman lamppujakin, digiboksi on paskana nii en mä telkkariikaan voi kattoo, jääkaappi ei toimi kuitenkaan nii vittuuks mä jaksan maksaa jotai melkee 30€ kuussa siks et voin vittu suoristaa hiuksia ja valittaa feissarissa et mikään ei toimi..."

Parin tunnin jälkeen sain onnellisena taas kommentoida päivitystäni "Mitä vittuu mä vedin kilarit ja sit mulle soitti jääkaappikorjaaja joka sano et sil kestää 20min tulla tänne :D P.S. Sil oli viel kiva ääni :D P.P.S. Eikai oo mahollista et se ikinä pääsee lukee näit mun päivityksii :D" Jonka jälkeen jääkaappimies kävi meillä, mittasi jääkaapin paikan ja lupasi soittaa mulle sitten, kun tuo uuden jääkaapin. Eikä osannut arvioida, meneekö siinä päivä vai vuosi. Eli elämä jatkui siis taas ilman jääkaappia.

Koska mulla ei ihan oikeesti tosiaankaan ole elämää (eikä sen puoleen jääkaappia tai ruokaakaan), heitin Feissariin saman päivän iltapäivällä vielä päivityksen "Huomasin juuri olevani lihava. Laihdun ainakin viisi kiloa. Alkaen nyt. Pitäs onnistuu aika helpolla kun ei mul oo jääkaappiakaan nii ei oo kotona mitään syötävääkään :D Sit kun oon syyskuussa telkkarissa nii mua ei tunnista enää kukaan kun oon niin pieni. Piste."

Samana iltana jatkoin vielä avautumista Feissariini "Tänään Tanjan keittiössä tarjolla makaroonia ja tonnikalaa. Huomen vois läpäl ostaa nötköttii ja vetää sitä makaroonin kaa... mitä tulee mieleen? :D" ja sen alle "Huomatkaa, et mä syön tälläst shittii koska mul ei oo sitä vitun JÄÄKAAPPIA nii ei tääl säily mikään... :D"

Seuraavana iltana mulle soitti jääkaappimies, joka kyseli olenko seuraavana päivänä aamuna 8:30-10:30 kotona jos hän toisi silloin uuden jääkaapin. Vastasin olevani, mutta totesin etten jaksa välttämättä olla niin aikaisin hereillä. Jääkaappimies sanoi, ettei mun tartte olla hereillä, ja lupasi hakata ovikelloa niin lujaa, että varmasti heräisin avaamaan hänelle oven.

Seuraavana aamuna heräsin ovikellon soittoon, ja jääkaappimies toi mulle vihdoin uuden jääkaapin. Jääkaappimiehen poistuttua katsoin eteisen peiliin, ja totesin, että on todella onni, että mulla on hiuksissa ja ripsissä pidennykset, koska näytin jo heti herättyäni helvetin hyvältä. Uudesta jääkaapista oli pakko informoida kaikkia mun Facebookin lukijoita "Mulla on uusi JÄÄKAAPPI!!!!!!!!!!!! Ja koska jääkaappipäivitykseni viimeseltä kahdelta viikolta keräs niin suurta suosiota, nii mun on ehkä pakko kirjottaa viel just joku blogipäivitys aiheesta jääkaappi... :D" Ja nytpä taisin tosiaan asian toteuttaa. Päivitykseni alle lesosin tietenkin vielä "Mä lähen nyt kauppaan ostaa juustoo ja kanaa ja maitoo ja kaikkii jääkaappituotteita ihan vaan siitä ilosta et nyt mul on JÄÄKAAPPI!!!!!!!!" Ja hieno jääkaappi onkin. Kaksi kertaa isompi kuin edellinen, ja se ihan oikeasti pysyy siinä +4:ssä asteessa, joten siellä ihan oikeesti säilyy kaikki ruuat paljon pidempiä aikoja kuin ikinä ennen!
Jääkaapistani oli muodostunut jo aikoja sitten elävä legenda, joten kesäkuun jääkaappiepisodin jälkeen jos päivitin Feissariin mitä tahansa, kävi siihen joku aina kommentoimassa "Mitäs jääkaapille kuuluu?" tai "Milloin tulee seuraava jääkaappipäivitys?" tai "Me halutaan kuulla mielummin sun jääkaapista kun susta!" ja sain muutamia yksityisviestejäkin, joissa kyseltiin jääkaapin kuulumisia ja vaadittiin lisää jääkaappipäivityksiä. Tämän johdosta 16.7. laitoin seinälleni: "JÄÄKAAPPIPÄIVITYS yleisön pyynnöstä: Olin vähän reissussa ja ku tulin takas, nii jääkaapista löyty 6 päivää sit vanhaks menny avaamaton maitotölkki. Koska jääkaappini on nyt niin uusi ja hieno ja siellä todellakin on se vain 4 astetta lämmintä, niin maito oli vielä ihan juotavaa :)"

1.8. jääkaappini pääsi taas johonkin päättömään Feissaripäivitykseeni "Jalat ihan puhki, tissit kokoa isommat, iho astetta ruskeempi, jääkaappi vähän täydempi ja lompakko vähän tyhjempi. P.S. Mul on kans uudet housut :D"

Ja tässä lähiaikoina kun kaverit tai ketkä vaan ovat käyneet kylässä, ovat melkein kaikki kävelleet ensimmäiseksi keittiöön ja ihastelleet uutta jääkaappiani, että "Onko tää nyt se uus jääkaappi?" ja "Voi kun se on niin hieno?!"
Nyt olen kirjoittanut jääkaapistani päivityksen blogiini, joten toivon tämän suuren julkisuuden auttavan jääkaappiani saavuttamaan elämässään ihan mitä ikinä haluaa. Jääkaapistani on siis tullut Suomen turhin, (aivan kuten minäkin) julkisuuden henkilö, mutta toivon että hän on nyt ylpeä saavutuksistaan, ja onpahan hänelläkin sitten jotain kerrottavaa jälkipolville.

Terveisiä kaikille jääkaapeille ja muillekin sähkölaitteille!

Rakkaudella,
Tanja ja Jääkaappi

2 kommenttia:

  1. Noustessa näytit helvetin hyvältä XD, ja minä eilen löysin keittiön kaapista jääkaappiin sellanen hylly että siihen voi laittaa pulloja, kun äitini sytytti saunan 'vahingossa' palamaan niin hajosi myöskin jääkaappini joten ei auta kun viettää neljät häät ja yhdet hautajaiset :(

    VastaaPoista
  2. Kaunis electrolux jääkaappi ja helvetin hyvä näköinen leivänpaahdin :-O

    VastaaPoista