maanantai 16. huhtikuuta 2012

Tanjan piirakkaa tarjolla!

Terve taas! Koska kaikille on toivonmukaan jo varmaan aika selvää, että en kirjoita näitä juttuja kovin vakavissani, niin seuraava postaukseni onkin sitten just joku läpäl heitetty ruokablogi. Tänään osikoissa: Maha täyteen ilman leipäjonoa! Eli toisin sanoen, mulla ei ollu kotona mitenkään ihan hirveesti aineksia, ja päädyinkin ostamaan paketin hiivaa S-marketista. Makso just jonku 20 senttiä, eli jos kerää maasta vaikka yhen limupullon nii se on jo siinä.

En oikeesti osaa leipoa, just tänään juteltiin kaverin kanssa koulussa siitä kuinka pulla on hyvää, mut hitto kun sitä ei osaa ite leipoa. Mulla ei tietääkseni ole kotona myöskään mitään leipomisohjekirjaa, ja en jaksanu käyttää aikaani googlaamiseen. Mutta hei, koska mä oon Tanja, mä voin tehä mitä vaan: tänään tarjolla Tanjan piirakkaa! Ja kerrompa teille ohjeen:

1. Ota mitä tahansa jauhoja mitä kaapista löytyy ja toivo, että parasta ennen -päivämäärä ei oo menny kovin montaa vuotta sitten. Kaada jauhoja kulhoon sopivasti tai vähän enemmän.

2. Sekoita joukkoon jotain valkoisia jauheita mitä kaapista löytyy. Luulen käyttäneeni suolaa ja leivinjauhetta. Leivunjauhe vuosimallia n. 2005 ja hyvin toimii vielä.

3. Lisää nestettä. Itse käytin rasvatonta maitoa ja vettä. Luulen, että tarpeen tullen reseptiin käy vaikka vasta lypsetty rintamaito, tuskin se on niin tarkkaa.

4. Sekoita sähkövatkaimella. Jos et omista sähkövatkainta, hajoo niihin vispilöihis!

5. Kaada voideltuun vuokaan ja töki vuoan reunat peittoon. Josset omista voita, räkäse vaikka vuoan pohjalle, eroa tuskin huomaa.

6. Täyte: Pilko joku rehu (itse käytin paprikaa) ja heitä se taikinäkökköjen päälle. Raasta kaikki kaapin pohjalta löydetyt juurekset, juustot ja mitä ikinä haluat, lisää maitoa ja munaa, sekoita. Jos olet munaton luuseri, kysy apua alakerran Ramilta. Täytettä voi myös maustaa. Kaapin pohjalta löytyi pizzamauste vuosimallia silloin-kun-minä-olin-nuori. Ja ihan hyvältä maistuu!

7. Kaada käyte mielellään samaan vuokaan kuin aiemmat ainekset. Uuni 200 astetta ja paistos sinne.

8. Huomaa, että omistat sipulin. Pilko sipuli rinkuloiksi ja heitä paistoksen päälle. Tyrki sipuleita sormella täyteseoksen pinnan alle, etteivät kaikki sipulisi kuivu ja pala. Yritä olla polttamatta käsiäsi.

9. Venaa vuosi, paistos on valmis.
Tanjan piirakka on aika täyttä tavaraa, makuelämys kruunaantuu kun otat lisukkeeksi jotain kevyempää. Salaatti on aika jees!
Koska mulle jäi edelleen jäljelle se hiiva, minkä olin kaupasta just ostanut, päätin leipoa sämpylöitä. Koska mä omistin alunperin kolme porkkanaa ja ei tohon edelliseen piirakkaan mahtunu ku puolikas, niin päätin raastaa loput porkkanat sämpylöihin. Sämplylöittenkin teko meni aika randomilla, et vettä, hiivaa, suolaa, porkkanaraaste ja jauhoi niin paljon kun niitä riittää ja kaikki sekasin koneella. Sit sämpylätaikina kulhossa kohoamaan liinan alle ja mä oon kyl sen verran Alabaman paras leipuri, et tietty se taikina kohos kulhon reunan yli siihen liinaan asti ja jämähti siihen sitten kiinni, että paljon onnea vaan Tanja ja miten sen liinan saa puhtaaks? No, ihan sama. Sainpahan sämpylötä ja niist tuli niin hyvii, et söin niit liikaa ja nyt näytän ite ihan turvonneelta pullalta. No, ei se haittaa jos ei osaa leipoo pullaa, ku voi ite näyttää siltä!
Pulleaa ja ylensyönyttä maanantaita kaikille, ja ihan ilman leipäjonoja tai suurempaa rahan kulutusta!
~ Tanja ~

2 kommenttia: